Inteligentní logistika a sklad


Warning: Undefined array key "post_subtitle" in /var/www/clients/client1/web17/web/tpfko4fsct2cg/themes/ic40/single.php on line 26

Podle Evropské logistické asociace je logistika „Organizace, plánování, řízení toků zboží, nákupem počínaje, výrobou a distribucí podle objednávky finálního zákazníka konče tak, aby byly splněny všechny požadavky trhu při minimálních nákladech a minimálních kapitálových výdajích.“

 

Využití vlastností kyberfyzikálních systémů koncepce Průmysl 4.0 v rámci chytré výroby umožňuje digitalizovanou logistikou mít jedna dokonalý přehled o veškerých pohybech materiálů – od vstupu přes výrobu až po expedici, a navíc využít sofistikovaných mobilních robotů k urychlení mezioperační dopravy v halách i mezi výrobními halami.

 

Navíc schopností digitální logistiky je propojit skladové systémy, interní logistiku, přepravní technologie i plánovací software v jednu vzájemně propojenou síť, která dokáže automaticky tvořit a upravovat logistické procesy s ohledem na ostatní články výrobního řetězce.

 

Chytrá logistika je dalším pokročilým stadiem myšlenky Just in Time v současné době. Společnosti tak mohou naplánovat přepravu, pomocí moderních digitalizovaných systémů zadat místa a časy vykládky a nakládky a systém pak už sám na základě zadaných informací vygeneruje ideální trasy. Takové automatizované plánování šetří čas, pracovní síly, palivo i další náklady na provoz.

Chytrá logistika přitom není jen přeprava zboží mezi 2 geograficky vzdálenými místy. Spadá sem i digitalizovaná interní logistika, která se postará o plynulý automatizovaný přesun materiálu, zboží, strojů uvnitř společnosti – sklady, výrobní haly atp.

 

V současnosti se chytrá interní logistika zatím nejvíce využívá jako klíčový prvek nejen u automatizovaných skladů, ale i v běžné výrobě dokáže vyhodnocovat optimální trasy, úzká místa, zabraňovat kolizím a shlukováním materiálu i pracovníků.

Právě digitální logistika dala vzniknout  kombinaci mobilních robotických podvozku a na nich připevněných průmyslových robotů. Taková řešení je pak možno využít nejen pro zajištění typicky logistických operací, ale i pro pokročilou robotizaci montážích činností.

 

Nasazení mobilních robotů do výrobních hal digitalizované výroby Průmyslu 4.0 vyžaduje provedení promyšlené paletizace, správné rozmístění decentralizovaných a centralizovaných automatizovaných skladových zásobníků, zajištění volných přístupových tras k jednotlivým strojům, linkám a skladovacích prostor a promyšlené rozhodnutí, kterou dopravu zajišťovat mobilními roboty, a kdy a kde použít různých automatických dopravníků.

 

Výhodou je, že řízení mobilních robotů již není vázáno na pokládání induktivních kabelů dopravních tras. Robotické vozíky jsou řízeny autonomně, orientují se v prostoru a dopravních trasách výrobních hal a jsou schopny se pohybovat tak, aby nedocházelo ke vzájemným kolizím ani k ohrožení pracovníků, kteří se výrobních halách  pohybují. V současnosti převažuje bezdrátové spojení vozíků s centrálními plánovacími a řídícími centry. Robotické vozíky jsou na elektrický pohon a využívají akumulátorových baterií, přičemž si sledují průběh vybíjení akumulátorů a v případě potřeby jeho dobíjení u příslušných dobíjecích stanic. Jejich obratnost a manévrovací schopnosti jsou umožněny stále početnějším využíváním všesměrových podvozků. Současně také stále roste nosnost vozíků. Existují již velké podvozky s nosností přes 1000 kg pro velmi rozměrné součásti.

 

S ohledem na stálý nedostatek výrobních ploch a nárůstu počtu skladovaných komponent, je nutno koncipovat skladování tak, aby skladovací zařízení využívalo vícepatrového uspořádání s možností postupného rozšiřování. Důležité a potřebné je, aby problematika digitální logistiky, dopravy a skladování byla v koncepci Průmyslu 4.0 zpracována předem promyšleně a koncepčně, s možným postupem rozšiřování pružně s reakcí na  stojní vybavení a výrobní technologie, systémovým logický přístupem k  celkové koncepci digitální výroby, a ne chaotickým nákupem rozličných, různorodých a vzájemně nekompatibilních mobilních robotických systémů a skladovacích buněk.